Sähköauton sisälaturin vaikutus lataustehoon

Sisälaturin vaikutus lataustehoon

 

Auton latausnopeus on mallikohtainen

Ladattavaa ajoneuvoa ostaessa ei välttämättä ota huomioon, että ladattavan auton latauskyky- ja nopeus vaihtelevat latausaseman tehon lisäksi auton merkin ja mallin mukaan. Yksi latausnopeuteen vaikuttava tekijä (latausaseman tehon, kaapelin ja sääolosuhteiden lisäksi) on auton sisälaturin teho. Toisinaan tietoa sisälaturin tehosta on hankala löytää edes autovalmistajan sivulta.

Sisälaturin (on board charger, OBC) toiminta

Sähköajoneuvoissa on korkeajänniteakut, jotka ottavat vastaan tasavirtaa (DC). Auton sisäinen laturi muuntaa latausasemasta tulevan vaihtovirran (AC) tasavirraksi (DC), joka sitten varastoidaan ajoneuvon akkuun.

Alla oleva kuva havainnollistaa pistorasiasta tapahtuvan latauksen ja pikalatauksen eron.

Sähköauton sisäinen laturi

Eroja sisäisissä latureissa

Sisäiset laturit eivät ole kaikki samanlaisia. Heikoimmat laturit ovat yksivaiheisia, mutta on olemassa myös kaksi- ja kolmivaiheisia latureita.

Ladattavissa hybrideissä käytetään yleensä yhden tai kahden vaiheen sisäistä vaihtosähkölatausta. Tällöin autossa olevan sisälaturin teho on 3,7kW tai 7,4kW. Täyssähköisessä autossa sisäisen laturin kapasiteetti voi riittää jopa 22kW saakka, mutta on yleensä 7,4kW ja 11kW välimaastossa. Otetaanpa aiheesta yksi tekninen esimerkki: 3,7kW sisäinen laturi saa virran latausasemalta yhdestä vaiheesta. Tällöin latausasema vaatii vähintään 1 x 16A syötön. Kapasiteetiltaan suuremmalla 11kW sisäisellä laturilla lataaminen täydellä teholla vaatii kolmella vaiheella 16A:n syötön. On autoja joissa 7,4kW sisäinen laturi on vain yksivaiheinen, kuten Toyotan Rav 4:ssä. Tämän auton lataaminen täydellä teholla vaatii yksivaiheisen 32A sähkön latausasemalta. Laturit itsessään ovat sen verran älykkäitä, että ne ottavat virtaa sen verran kuin latausasema pystyy antamaan.

Monet täyssähköt ja jotkin hybridit voi ladata myös pikalatauksella. Maksimaalinen pikalatausteho on myös ajoneuvomallista riippuvainen. Pikalatauksessa auton OBC ohitetaan ja vaihtovirta (AC) syötetään akustoon tasasuuntaajan (rectifier) läpi.

Summa summarum

Tästä tekstistä tuli melko tekninen. Tärkeintä on selvittää oman auton sisälaturin teho latausasemaa ostaessa. Jos auton sisälaturi on yksivaiheinen, niin on turha odottaa pikalatausta kolmivaiheiselta latausasemalta. Latausaseman teho kannattaa valita tulevaisuuden tarpeiden mukaan. Hybridiautot ovat ainoastaan siirtymävaihe kohti täyssähköjä. Latausasema ja sisälaturi toimivat älykkäästi yhteen, ja auto lataa niin tehokkaasti kuin voi. Yleisesti ottaen 11kW ja 16A sähköauton latausasema 3-vaiheisella syötöllä toimii niin täyssähköille kuin hybrideille.

Herättikö blogiteksti ajatuksia? Kommentoi ihmeessä alle.

Jätä kommentti

Huomaa, että kommentit on hyväksyttävä ennen niiden julkaisemista