Sähköauton sisälaturin vaikutus lataustehoon

Auton latausteho riippuu (myös) automallista

Olemme saaneet soittoja hämmentyneiltä asiakkailta, kun heidän autonsa latautuvat hitaasti, vaikka latausasemissa pitäisi tehoa piisata. Ladattavaa ajoneuvoa ostaessa ei välttämättä ota huomioon, että ajoneuvon lataustehoon vaikuttaa (latausaseman tehon, kaapeloinnin ja sääolosuhteiden lisäksi) auton sisälaturin teho. Auton sisälaturin teho on automerkki ja mallikohtaista. Toisinaan tietoa sisälaturin tehosta on hankalaa löytää edes autovalmistajan nettisivuilta. Automyyjätkään eivät tunnu aina tietävän täysin mistä on kyse. Ja ihan ymmärrettävästi, koska kyseessä on täysin uusi asia kaikille autoilijoille!

Sisälaturin (on board charger, OBC) toiminta

Miten sisälaturi toimii ja mikä on sen tarkoitus? Sähköajoneuvoissa on korkeajänniteakut, jotka ottavat vastaan ainoastaan tasavirtaa (DC). Auton sisäinen laturi muuntaa latausasemasta tulevan vaihtovirran (AC) tasavirraksi (DC), joka sitten varastoidaan ajoneuvon akkuun. Pikalaturista ladattaessa sisälaturi ohitetaan ja akkuun syötetään tasavirtaa tasasuuntaajan läpi.

Alla oleva kuva havainnollistaa pistorasiasta tapahtuvan latauksen ja pikalatauksen eron.

Sähköauton sisäinen laturi

Eroja sisäisissä latureissa

Sisälaturit eivät ole samanlaisia ja standardit tuntuvat olevan vielä hakusessa autovalmistajilla. Heikoimmat laturit ovat yksivaiheisia, mutta on olemassa myös kaksi- ja kolmivaiheisia latureita.

Ladattavissa hybrideissä käytetään yleensä yhden tai kahden vaiheen sisäistä vaihtosähkölatausta. Tällöin autossa olevan sisälaturin teho on 3,7kW tai 7,4kW. Täyssähköautossa sisäisen laturin kapasiteetti voi riittää jopa 22kW saakka, mutta on yleensä 7,4kW ja 11kW välimaastossa.

Otetaanpa aiheesta yksi tekninen esimerkki: 3,7kW sisälaturi saa virran latausasemalta yhdeltä vaiheelta. Tällöin latausasema vaatii vähintään 1 x 16A syötön. Suuremmalla 11kW sisälaturilla varustetun auton lataaminen täydellä teholla vaatii kolmella vaiheella 16A:n syötön.

Sitten on autoja joissa 7,4kW sisäinen laturi on vain yksivaiheinen, kuten Toyotan Rav 4:ssä. Tämän auton lataaminen täydellä teholla vaatii yksivaiheisen 32A sähkön latausasemalta. Tällaisia latausratkaisuja ei Suomesta juurikaan löydy. Toyotan omistajan kannattaa tottua ajatukseen auton lataamisesta 3.7kW teholla (1x16A).

Useimmat täyssähköt ja jotkin hybridit voidaan ladata myös pikalatauksella. Maksimaalinen pikalatausteho on ajoneuvon mallista riippuvainen. Pikalatauksessa auton OBC ohitetaan ja vaihtovirta (AC) syötetään akustoon tasasuuntaajan (rectifier) läpi.

Kaiken kaikkiaan

Auton sisälaturin teho kannattaa selvittää jo autoa ostaessa. Viimeistään asiaan olisi syytä tutustua latausratkaisua hankkiessa. Mikäli auton sisälaturi on yksivaiheinen (1x16A), niin on turha toivoa pikalataamista kodin voimavirtaa hyödyntäen. Latausasema ja teho kannattaa kuitenkin valita tulevaisuuden tarpeiden mukaan. Pitää muistaa, että hybridiautot ovat vain siirtymävaihe kohti täyssähköautoja. Lisäksi kiinteästä latausasemasta lataaminen on aina turvallisempaa, kuin normaalista pistorasiasta. Normaalia kodin pistorasiaa ei ole suunniteltu jatkuvaan sähköajoneuvon lataamiseen korkealla jännitteellä. Yleisesti ottaen 11kW 3x16A sähköauton latausasema kotiin on toimiva latausratkaisu niin täyssähköautolle, kuin lataushybridille.

Jätä kommentti

Huomaa, että kommentit on hyväksyttävä ennen niiden julkaisemista