Kannattaako ostaa sähköauto?

Kannattaako ostaa sähköauto?

Sähköajoneuvot ja lataushybridit saattavat puhuttaa kotona ja työpaikoilla. Julkisessa keskustelussa aiheeseen törmää jo viikoittain. Tärkein syy tälle on tietysti se, että sähköautojen toivotaan laskevan liikenteen hiilipäästöjä pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi Suomessa kotimaan liikenne aiheutti 21% maan kasvihuonepäästöistä vuonna 2019.

Autojen tekniikka on tänä päivänä hyvin kehittynyttä, ja hinnat liikkuvat kohti kaakkoa uusien toimijoiden ponnistaessa markkinoille ja kilpailun lisääntyessä. Suomalaista autonostajaa mietityttää eniten ainakin sähköauton toimintamatka (range) ja lataamiseen liittyvät haasteet. Tässä tekstissä käsittelemme asioita, joita kannattaa ottaa huomioon sähköautoa ostaessa.

Toimintamatka

Tekniikan kehittyessä ja uusien toimijoiden valuessa sähköautomarkkinoille autojen toimintamatkat kasvavat. Tällä hetkellä hyvällä sähköautolla (esim. Volkswagen ID4) pääsee noin 400 kilometriä yhdellä latauksella. Kiinalaisten valmistajien, mm. Xpengin ilmoittama matka P7 automallille on yli 700 kilometriä yhdellä latauksella. Luku on hurja ja jää nähtäväksi pitääkö toimintamatka lähellekään paikkaansa Suomen äärioloissa.

Toimintamatkaan vaikuttaa moni asia, mm. ajonopeus, lämpötila, sähkötoimintojen käyttö ja akuston kunto. Lämmitys ja ilmastointi lyhentävät auton toimintamatkaa selvästi. Yleisesti ottaen kaupunkiajoja ajavalle sähköautojen nykyinen toimintamatka riittää mainiosti. Jos tarkoituksena on ajaa pidempää matkaa, niin on syytä selvittää latauspisteiden sijainnit etukäteen ja varata matkaan enemmän aikaa. Pikalatauspisteitä otetaan käyttöön jatkuvasti ympäriä Suomea ja ne tulevat helpottamaan myös pidempää työmatka-ajoa.

Hinnat laskevat

Sähköautot ovat perinteisesti olleet bensa- ja dieselautoja kalliimpia. Alalle on kuitenkin tullut ja tulossa suuri määrä uusia autovalmistajia ja sitä myöten lisää kilpailua. Erään arvion mukaan pieni uusi sähköauto maksaisi vuonna 2030 vain 3000-5000 euroa bensa-autoa enemmän. Tämä voi olla turhan optimistinen arvio Suomessa verrattain korkean autoverotuksemme takia. Vaikka sähköauton hankintahinta on keskimäärin perinteistä autoa korkeampi, niin sähköauton käyttökustannukset tulevat selvästi bensa- tai dieselautoa edullisimmaksi. Kustannus sadalle kilometrille on tällä hetkellä noin 3 euroa. Ei paha.

Lataamiseen liittyvät haasteet

Sähköauton lataaminen erityisesti pidemmällä matkalla voi tuottaa haasteita. Onneksi julkisia latauspisteitä alkaa löytyä ympäri Suomea. Ruokakaupoilla ja ostoskeskuksilla on houkutusta tarjota latauspaikkoja asiakkailleen, jotta ihmiset suuntaisivat kauppamatkansa ja ostoksensa heille. Eniten latauspisteitä löytyy eteläisestä Suomesta ja vähiten idästä, sekä pohjoisesta. Latauskartta.fi palvelusta näkee kaikki Suomen julkiset latauspisteet. Sähköauton lataaminen on turvallista siihen tarkoitetuilla kiinteillä latausasemilla (Mode 2 ja 3). Tällainen latausasema on helppo hankkia ja asennuttaa kotiin. Tilapäistä latauslaitetta (Mode 1) käytettäessä on varmistuttava sähköpistokkeen toimintakunnosta. Roikkuva latausjohto voi vääntää pistoketta ja aiheuttaa palovaaran.

Kenelle sähköauto sopii?

Sähköauto sopii pääosin kaikille. Jos ajat lyhyttä matkaa, esimerkiksi kaupunkiajoa, niin saat täyssähköautosta kaikki hyödyt irti. Jos ajat pidempää matkaa, niin voi olla, että matkaa joutuu hieman suunnittelemaan etukäteen ja toivoa vapaiden latauspisteiden löytymistä. Pidemmän toimintamatkan omaavat sähköautot vaativat myös paksumman lompakon. Hintoihin on tulossa kuitenkin muutoksia lähivuosina, kun tarjonta kasvaa. Mikäli haluat rajata oman autoilusi päästöjä, niin sähköauto on oiva valinta.