Hybridiauton lataaminen - kaikki mitä tarvitsee tietää

Hybridiautot ja niiden lataaminen voi herättää useita kysymyksiä - varsinkin ostotilanteessa. Tästä artikkelista löydät vastauksen kaikkiin hybridiauton lataamiseen liittyviin kysymyksiin, joita olet ehkä miettinyt tai et ole viitsinyt kysyä ääneen - miten hybridiautoa ladataan, kuinka kauan sen akku kestää tai mitä eroa on litium- ja nikkeliakulla?

Kuinka hybridiauto latautuu?

Normaalissa hybridiautossa auton polttomoottori pyörittää generaattoria, joka lataa auton akkua ajamisen aikana. Akkua ladataan myös jarrutustilanteissa, jossa ylimääräinen liike-energia kerätään talteen. Näitä autoja kutsutaan "itselataaviksi hybrideiksi". 

Plugin-hybridi (tunnetaan myös nimellä PHEV = plugin-hybrid-electric-vehicle) voi tehdä kaiken edellä mainitun, mutta tämän lisäksi auto voidaan kytkeä latauskaapelin avulla latausasemaan tai pistorasiaan auton ollessa pysäköitynä. Yksinkertaisin, mutta hitain tapa ladata autoa on liittää se tavalliseen 230V pistorasiaan käyttämällä kannettavaa latauslaitetta. Emme kuitenkaan suosittele auton jatkuvaa lataamista tällaisella laitteella, koska harva suomalainen pistorasia kestää latauslaitteen aiheuttamaa kuormitusta. Lataaminen kiinteästä latausasemasta latauskaapelin avulla (yleensä Type-2) on myös akuston eliniän kannalta parempi vaihtoehto. Kiinteä latausasema voidaan asentaa kodin ulkoseinään, autotalliin, katokseen tai muualle pysäköidyn auton läheisyyteen.

Missä voin ladata plugin-hybridiä?

Voit ladata hybridiautoasi kotona joko kytkemällä kannettavan latauslaitteen normaaliin pistorasiaan, lämmitystolppaan tai sitten voit asentaa latausaseman, joka mahdollistaa nopeamman latauksen. Lämmitystolpasta ladatessa on syytä selvittää ensin isännöitsijältä kestävätkö ne auton lataamista.

Hybridiautoa voi ladata myös julkisissa latauspisteissä. Julkisia latauspisteitä lisätään jatkuvasti ja niitä löytää nykyään markettien, työpaikkojen, huoltoasemien ja hotellien pihoilta. Suurin osa julkisista latauspisteistä on maksullisia ja vaatii tunnistautumisen mobiilisovelluksen tai RFID-lätkän kautta. Latauspisteiden hinnat vaihtelevat tehojen mukaan. Hybridiautoa voi ladata tehokkaallakin asemalla, ja auto ottaa virtaa vastaan sen verran kuin pystyy.

Kuinka kauan hybridiauton lataaminen kestää

Kuinka kauan hybridiauton lataaminen kestää?

Plugin-hybridin lataamiseen kuluva aika riippuu monesta tekijästä: akun koosta, kulutetusta energiasta, latauspisteen tehosta ja auton sisälaturin kapasiteetista. Latauksen tehoa mitataan kilowatteina (kW). Yleisesti ottaen latausnopeudet voidaan luokitella neljään erilaiseen:
- Hidas (3kW)
- Normaali (7-22kW)
- Nopea (25-99kW)
- Erittäin nopea (100-350kW)

Hitaammilla latureilla ladattava hybridiauto saadaan täyteen noin viidessä tunnissa. Nämä latauslaitteet ovat edullisimmasta päästä ja ne sopivat parhaiten yön yli lataamiseen tai työpäivän aikana tapahtuvaan lataamiseen. Normaalit latauslaitteet voivat ladata auton täyteen kolmessa tai neljässä tunnissa. Nopeat ja erittäin nopeat pikalatausasemat lataavat hybridin akun täyteen alle 30 minuutissa. Plugin-hybridin akuston ollessa pieni, se ei tarvitse erittäin nopeaa latausta, joka on suunniteltu puhtaasti täyssähköajoneuvoille.

Kuinka monta julkista latauspaikkaa on Suomessa?

Julkisten latauspisteiden määrä on ollut viime aikoina kasvussa Suomessa. Syyskuussa 2020 Suomessa oli noin 1200 julkista latauspaikkaa. Latauspisteitä löytyy monilta huoltoasemilta, kauppakeskusten pihoista ja kauppojen yhteyksistä, sekä yksittäisistä yrityksistä. Jos suunnittelet pidempää matkaa, niin on syytä tarkistaa matkan varrelle sattuvat latauspaikat. Kaikissa julkisissa latauspisteissä ei ole pikalatausmahdollisuutta. Julkista latauspistettä voi käyttää kaikki ja minimivaatimuksena on Type-2 liitin. Latauspisteitä löytää näppärästi tätä varten suunnitellun mobiilisovelluksen avulla. Latauspisteitä on reippaasti eniten Etelä-Suomessa ja suurimmissa kaupungeissa.

Kuinka monta latauspaikkaa on suomessa

HYBRIDIAUTON AKKU

Kuinka hybridiauton akku toimii?

Hybridiautoissa on oikeastaan kaksi akkua - tavallinen auton akku, joka käynnistää polttomoottorin ja sitten vetoakku, joka toimittaa sähköä renkaita käyttäville moottoreille. Polttomoottori käyttää generaattoria, joka lataa vetoakun, ja sitä täydennetään keräämällä jarrutuksen energia talteen auton hidastuessa. Siksi näitä autoja kutsutaan "itselataaviksi hybrideiksi". Plugin-hybrideissä on tavallisia hybridejä suuremmat akut, ja niitä voi ladata erikseen latauslaitteilla. Plugin-hybridit voivat käyttää sähköä pidempään kuin itselataavat hybridiautot etäisyyden ollessa tyypillisesti 30-50 kilometriä.

Mitä materiaalia hybridiauton akku on?

Hybridiauton akut ovat tehty nikkelimetallihydridistä tai litiumista. Litiumakut ovat yleisimpiä akkutyyppejä hybridi- ja sähköautoissa, koska:
- ne ovat vähemmän myrkyllisiä
- niiden varaus säilyy pidempään kun akkuja ei käytetä
- ne tarjoavat hyvää suorituskykyä korkeissakin lämpötiloissa
- niitä on mahdollista ladata nopeasti
- ne ovat kevyempiä

Litiumioniakut olivat aikoinaan kalliita, mutta eivät enää tekniikan kehittyessä ja autojen määrän lisääntyessä.

Miten kauan hybridiauton akku kestää?

Akkujen vaihtaminen on kallis operaatio ja se voi maksaa tuhansia euroja - siitäkin huolimatta että hinnat laskevat. Hybridiauton akku on kuitenkin suunniteltu kestämään auton käyttöiän, joten sitä ei tarvitse vaihtaa useasti. Akun pitkäikäisyys johtuu useista eri tekijöistä:
- auton merkistä ja mallista
- ajotyylistä
- auton huoltohistoriasta ja huoltovälistä
- auton ja akuston puhtaudesta
- auton kuormasta ja painosta

Paljonko hybridiauton lataaminen maksaa?

Plugin-hybridin latauskustannukset vaihtelevat latauspaikan ja lataustehon mukaan. Voit ehkä ladata autoasi ilmaiseksi joillain julkisilla latauspisteillä, tai jos työpaikkasi on avokätinen ja tarjoaa henkilöstölle latauspisteet. Kustannustehokas vaihtoehto ladata hybridiautoa on kotosalla. Esimerkiksi Lumme-energian mukaan 100 kilometriä kiinteällä kotilatauslaitteella tulee lataukselle hinnaksi noin 3,1 euroa (perusteena sähkön keskihinta 0,13 € / kWh). Hybrideillä pääsee karkeasti puolet tästä, eli 50 kilometrin matkalle tulee hintaa puolitoista euroa. Julkisen latausaseman pikalataus saattaa maksaa kaksinkertaisesti kotilataukseen verrattuna.

HARKITSETKO LATAUSASEMAA KOTIIN?

Verkkokaupastamme saat turvallisen ja laadukkaan hybridin tai sähköauton latausaseman kotiin, mökille tai työpaikalle. Tutustu valikoimaamme.

HYBRIDIAUTON LATAUSASEMAT