Sähköautot ja sähköautojen lataus - Pikaopas

Onneksi olkoon. Ostit juuri ensimmäisen ladattavan hybridin tai täyssähköauton. Mitä sähköautoista pitäisi tietää? Entä niiden lataamisesta? Jatka lukemista, niin käymme läpi perusasiat.

Mikä sähköauto on tai mitä sillä tarkoitetaan?

Sähköauto on auto, jonka voimanlähteenä toimii sähkömoottori. Arkisesti sähköautolla yleensä tarkoitetaan täyssähköautoa, mutta periaatteessa sähköautoihin voidaan lukea kaikki autot, jotka käyttävät sähkömoottoria hyödykseen. Näihin kuuluu siis sekä hybridiautot että täyssähköautot. Hybridiautoissa on kaksi voimanlähdettä: yleensä polttomoottori ja sähkömoottori, ja ne jaetaan kahteen kategoriaan: ladattavat (tai pistoke-) ja tavalliset hybridiautot.

Kuinka sähköautoa (tai hybridiä) ladataan?

Sähköauton lataaminen on helppoa. Latauskaapelin toinen pää asetetaan autoon ja toinen pää latauslaitteeseen. Lataus alkaa yleensä automaattisesti tai viimeistään kun asiakas tunnistautuu palveluntarjoajan latauspisteellä esimerkiksi RFID-"lätkää" käyttäen tai mobiilisovelluksella.

Jos etsit lisätietoa hybridiautosta ja sen lataamisesta, niin tutustu oheiseen artikkeliimme.

Type-2 on Suomessa ja muualla Euroopassa kaikkein yleisin liitäntätyyppi

Latausliittimet

Mikä liitin sopii autooni? Rapakon tällä ja sen toisella puolella olevat sähköautojen ja hybridien kaapeleiden ja pistokkeiden liittimet eroavat toisistaan. Euroopassa käytetyin liitin on varmasti Type-2 (tai Mennekes). Yleisimmät pikalatausliittimet Euroopassa ovat CCS ja Chademo. Ensimmäisissä sähköautoissa käytettiin Type-1 liitäntää ja se löytyy tänäkin päivänä joistain uudemmista japanilaisista automalleista. Lopullisen tiedon autosi latausliittimistä löydät auton ohjekirjasta tai valmistajan sivulta.

Maailmalta löytyy useampaa latausliitintä ja pikalataamiseen tarvitaan omansa.

Mitä erilaisia lataustapoja on olemassa?

On olemassa useampi tapa ladata sähköautoa tai lataushybridiä. Lataustavoista käytetään yleensä Mode 2, 3 ja 4 nimiä.

Mode 2 lataustavassa sähköauto tai hybridi ladataan kodin pistorasiasta kannettavalla latauslaitteella. Kannettavasta latauslaitteesta käytetään myös nimeä mobiililaturi, tilapäislaturi tai matkalaturi. Latauslaitteen toinen pää asetetaan normaaliin 230V pistorasiaan ja toinen pää autoon. Mode 2 latauslaitteet ovat tarkoitettu tilapäiseen lataamiseen. Niiden ongelmana on, että virranrajoituksen puuttuessa pistorasia voi kuumeta liikaa aiheuttaen tulipalovaaran. Joistain latauslaitteista uupuu myös vikavirtasuoja.

Mode 3 lataustavassa ajoneuvoa ladataan kiinteästä latausasemasta. Tämä on oikea tapa ladata sähköautoa. Lataus on nopeaa ja turvallista, kun sekä latauslaitteessa että kaapelissa riittää kapasiteettia isommalle virralle ja vikavirtasuoja estää häiriötilanteiden syntymisen. Sähköajoneuvon vakituinen latauspaikka kannattaa aina varustaa kiinteällä latausasemalla. Ajoneuvon lataminen kiinteästä latausasemasta pidentää akuston elinkaarta ja varmistaa, että ajoneuvo saa virtaa tasaisesti.

Mode 4 lataustavassa on kyse pikalatauksesta. Pikalatausaseman tehot lähtevät noin 40 kW ylöspäin, kun normaalissa kotilatausasemassa tehot ovat 10-20 kW paikkeilla. Yksi hyvä esimerkki pikalatausasemasta on Teslan supercharger asema. Monet julkiset latauspisteet tarjoavat pikalatausta. Pikalatausasemalla auton akun saa ladattua ennätysvauhtia, mutta kaikki autot eivät sovellu pikaladattaviksi. Jos autostasi löytyy Chademo tai CCS latausliitin, niin autoa voi pikaladata.

Erilaiset sähköauton lataustavat

Sähköauton lataaminen kotona

Sähköautoa voidaan ladata kotona joko kiinteällä latausasemalla tai kannettavalla latauslaitteella. Jos mahdollista, niin kotiin kannattaa hankkia kiinteä latausasema. Akuston elinkaari pitenee, kun autoa ladataan oikein ja lisäksi se on turvallisempaa.

Oikean latausaseman valinta kotiin vaatii selvitystyötä. Rivi- tai kerrostaloasujalle ainoa vaihtoehto saattaa olla lämpötolpan johtoon asentaminen, jolloin lataustehoa saadaan irti maksimissaan 3.7kW (1-vaiheinen asennus). Omakotitaloasujalla saattaa olla enemmän pelivaraa, ja mahdollisuus hyödyntää voimavirtaa, jolloin lataus on hyvä jopa täyssähköautolle. Tällöin latausteho on 11kW (3-vaiheinen). Kokonaisuutena latausaseman valintaan ja asennukseen vaikuttavat seuraavat seikat: kiinteistön pääsulakkeen koko, lämmitysmuoto, muut kiinteistön sähkölaitteet ja latauslaitteen sijoituspaikka. Lähtökohtaisesti 11 kW 3-vaiheinen sähköauton latausasema voidaan asentaa kohteeseen kuin kohteeseen, mutta laitteen lopullinen latausteho selviää asennusvaiheessa.

Sähköauton tai hybridin latausnopeus

Auton latausnopeuteen vaikuttavat mm. akun lämpötila, latausaseman teho ja auton sisälaturin teho. Ohessa on laskettu taulukkoon yksinkertaisia esimerkkejä eri ajoneuvojen latausnopeudesta. 3.7kW teho on yleensä kannettavien latauslaitteiden maksimi latausteho ja 11kW teho on normaalin kotilatausaseman teho.

Yksinkertaistettuja esimerkkejä eri autojen latausajoista

Kuinka turvallista sähköauton lataaminen on?

Sähköauton lataaminen on aina turvallista siihen tarkoitetulla ja ammattilaisen asentamalla kiinteällä latausasemalla. Ladattavien ajoneuvojen mukana tulevat matkalaturit ovat saaneet paljon noottia palo- ja tuoteturvallisuudesta vastaavilta tahoilta. Muun muassa Tukes varoittaa tilapäislatureiden aiheuttamasta palovaarasta. Ongelma on siinä, että vanhat pistorasiat eivät kestä kannettavien latauslaitteiden kuormitusta. Pistorasiat voivat kuumua ja jopa sulaa aiheuttaen palovaaran. Ongelman voi ratkaista kannettavalla latauslaitteella, jossa lataustehoa voidaan säätää alle 10 ampeeriin. Virtaa rajoittamalla pistorasia ei pääse kuormittumaan liikaa.

Latinkiin sähköauton latausasema integroidulla kaapelilla 16A 11kW
Latinkiin sähköauton latausasema integroidulla kaapelilla 16A 11kW
Sähköauton latausaseman mitat
Sähköauton latausasema integroidulla kaapelilla, 16A, 11KW - Latinkiin.fi
kolmivaihe virta
Latausasema integroidulla kaapelilla
Latausaseman asentaminen seinälle ohjekuva

Sähköauton latausasema kaapelilla, 3x16A, 11KW

€549,00
Sähköauton latausasema mobiilisovelluksella 11kw
Sähköauton latausasema mobiilisovelluksella 11kw
Latausaseman mitat
Säädettävä latausteho ja lataushistoria mobiiliversiossa
Latausaseman mobiilisovellus
Sähköauton latausasema kaapelilla, mobiilisovellus | 3-vaihe | 11kw 16A - Latinkiin.fi
Sähköauton latausasema kaapelilla, mobiilisovellus | 3-vaihe | 11kw 16A - Latinkiin.fi

Sähköauton latausasema kaapelilla, mobiilisovellus | 3x16A | 11kw

€719,00
Sähköauton latausasema pistokkeella, 3x16A, 11KW
Sähköauton latausasema pistokkeella, 3x16A, 11KW
Sähköauton latausasema pistokkeella, 3x16A, 11KW
Sähköauton latausasema pistokkeella, 3x16A, 11KW

Sähköauton latausasema pistokkeella, 3x16A, 11KW

€599,00

Muita blogitekstejä