Tietopankki

Latinkiin | Tietopankki | Kaikki sähköauton latauksesta

 

Oletko uusi sähköautoilija tai hybridin käyttäjä? Tältä sivulta löydät kootusti tärkeimmät perustiedot sähköauton tai lataushybridin lataamisesta, latauslaitteista ja asentamisesta.

1. Kuinka sähköauto tai lataushybridi ladataan?

- Sähköauton lataaminen on helppoa. Latauskaapelin toinen pää asetetaan autoon ja toinen pää latauslaitteeseen. Lataus alkaa yleensä automaattisesti tai viimeistään kun asiakas tunnistautuu palveluntarjoajan latauspisteellä.

Tutustu Hybridiauton lataaminen oppaaseen, jos haluat tarkempaa tietoa Hybridiauton lataamisesta.

2. Millainen latauskaapeli sopii autooni?

- Kannattaa heti selvittää mikä latauskaapeli sopii omaan autoon. Tieto selviää nopeiten auton manuaalista, varmistamalla tieto automyyjältä tai pikaisella googlettamisella. Auton mukana tulee yleensä matkalaturi, jonka toinen pää tulee autoon ja toinen normaaliin kodin verkkovirtapistokkeeseen (schuko). Tämä laturi on kuitenkin hitain kaikista latausvaihtoehdoista ja sitä suositellaan vain tilapäiseen käyttöön. Sähköautolle tarkoitettu nopea ja laadukkaampi lataus onnistuu voimavirran avulla. Suomen ja Euroopan yleisin ja standardi latauspistoke on Type 2. Tätä suosittelemme myös Suomessa kotilatauslaitteen tyypiksi. Myös julkiset latauspisteet, kuten ostarit, parkkipaikat ja huoltoasemat käyttävät Type 2 pistokkeita. Nappaa itsellesi latauskaapeli täältä.

Voit myös kysyä meiltä mikä latauskaapeli sopii autoosi. Autamme mielellämme.

3. Mitä eroja latausasemilla on?

- Latausasemat (tai latauslaitteet) jaetaan lataustyypin mukaan Mode 2, 3, ja 4 luokkiin. Mode 2 laitteet ovat autossa mukana kulkevia latureita. Laitteen toinen pää sopii autoon ja toinen pää tulee normaaliin verkkovirtapistokkeeseen. Ne ovat tarkoitettu auton tilapäiseen lataukseen esimerkiksi mökillä tai työpaikalla. Mode 3 lataustyyppi käsittää kiinteät latausasemat. Kiinteällä latausasemalla lataaminen on tehokkain ja sopivin tapa ladata sähköauto tai hybridi. Tällä tavalla lataaminen pidentää myös akuston elinkaarta. Mode 4 lataustavassa on kyse pikalatauksesta. Useat julkiset toimijat tarjoavat pikalatausta. Akun saa ladattua täyteen ennätysvauhtia, mutta on huomioitava että se ei sovellu kaikille autoille. Myös pikalatausasemista löytyy yleensä Type-2 pistoke Suomessa. Lue lisää lataustyypeistä.

Yleisesti sopiva latauslaite suomalaiseen kotiin on 11kW lataustehon tarjoava latausasema 16A jännitteellä. Omakotitalon yleinen sähköliittymän koko on 3 x 25A, joten tällainen latausteho voidaan saavuttaa helposti.

4. Miten nopeasti auto latautuu?

- Auton latausnopeus tyhjästä täyteen riippuu auton akustosta, latauskaapelista ja latauslaitteen tehosta. Osviittaa latausnopeudesta erilaisilla latauslaitteilla antaa seuraava taulukko (lähde: insideevs.com):

Sähköauton latausnopeus taulukko

5. Kuinka turvallista sähköauton lataaminen on?

- Sähköauton lataaminen on aina turvallista varsinaisella siihen soveltuvalla latausasemalla. Kannettavalla Mode 2 laturilla ladattaessa on varmistuttava, että pistorasia soveltuu lataamiseen. Kaikki pistorasiat eivät kestä sähköauton lataamista esimerkiksi yön yli ja viallisen pistorasian käyttäminen voi aiheuttaa palovaaran.

6. Miten latausasema asennetaan?

- Sähköauton latausaseman asentaminen ei ole rakettitiedettä, mutta suosittelemme aina sähköammattilaisen tekemään tarvittavat asennukset. Sähköteknisesti latauslaitteen asentaminen on verrattavissa sähkökiukaan asennukseen. Latinkiin tuotteiden mukana toimitetaan asennusohjeet, joiden perusteella sähköasentaja osaa asentaa laitteen.

7. Kuinka sulakkeet kestävät latauksen?

- Suunnilleen puolet suomalaisista asustelee omakotitaloissa, joissa sähköauton lataaminen onnistuu helposti. Lähestulkoon kaikissa omakotitaloissa on 3-vaihesähkö. Pääsulakkeen tyypillinen koko on 3 x 25A tai 3 x 35A, jotka tarkoittavat 17kW tai 24kW maksimitehoa. 3 x 25A pääsulake riittää hyvin esimerkiksi Latinkiin 11kw latausasemalle. 22kW latausaseman kohdalla mennään jo äärirajoille ja on suositeltavaa vaihtaa 3 x 32A sulakkeisiin. Sähköautoa tai lataushybridiä ei tarvitse ladata maksimiteholla, vaan lataustehoa voidaan yleensä säätää latausasemasta tai ajastaa lataus tapahtumaan yöllä.